Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores værdier og målsætning

HERSKINDSKOLENS VISION & VÆRDISÆT 

Værdisæt: Helhedssyn,  Læringslyst, Fællesskabsfølelse Sundhed
 
Helhedssyn:  

For eleverne betyder helhedssyn, at de oplever, at deres kvaliteter bliver set og anerkendt. Eleverne oplever sammenhæng mellem relationer og de oplever sig som centrum for et nært skole/hjemsamarbejde. Eleverne oplever desuden, at skolen åbner sig mod omverdenen, og at der modtages og videregives viden, erfaringer og inspiration til dem.  
 
For forældrene betyder helhedssyn, at de oplever sig velinformeret om og betydningsfulde i forhold til deres børns skolegang. De oplever, at samarbejdet med skolen tager afsæt i, at alle ressourcer omkring barnet skal anvendes for at give barnet sammenhæng og optimale læringsvilkår.    For personalet betyder helhedssyn, at de arbejder med eleverne så de i deres udvikling oplever helhed og sammenhæng mellem de mange relationer, som påvirker dem. Dvs. at de – udover at samarbejde med forældrene – samarbejder på tværs af børnehave, SFO, klub og skole. De ser skolen og lokalsamfundet som vigtige samarbejdspartnere. 


Læringslyst:

For eleverne betyder læringslyst, at de oplever et trygt, nærværende, motiverende, og alsidigt udfordrende pædagogisk miljø. Et læringsmiljø, der tager udgangspunkt i elevernes læringspotentiale og som giver dem det bedste udgangspunkt for udvikling af psykiske, fysiske, sociale og faglige kompetencer. Eleverne oplever desuden medindflydelse og engagement i forhold til læringsmiljøet på skolen.  
 
 For forældrene betyder læringslyst, at de oplever sig betydningsfulde i forhold til at fremme børnenes læringslyst i det pædagogiske miljø. I den forbindelse er forældrene ansvarlige for, at barnet møder undervisningsparat. 
 
 For personalet betyder læringslyst, at når elever og personale færdes i trygge, motiverende og udfordrende rammer, har alle de bedste forudsætninger for en god og alsidig udvikling. ”Et godt sted at være - er et godt sted at lære”.    

Fællesskabsfølelse:

For eleverne betyder fællesskabsfølelse, at de oplever at høre til og føler sig respekteret for deres kunnen fagligt som socialt og handler med ansvarlighed over for andre. Samtidig oplever eleverne sig vellidt af børn og voksne på skolen. Gennem fællesskab og forskelligheder udvikler eleverne sociale kompetencer, der bygger på tolerance og demokratiske spilleregler.     

For forældrene betyder fællesskabsfølelse, at fællesskab opleves som et fundament for barnets skolegang. Samtidig oplever den enkelte forælder mulighed for at deltage i et fællesskab omkring barnets læringsmiljø og indlæring. Fællesskabsfølelsen rækker ud i lokalsamfundet.    

 For personalet betyder fællesskabsfølelse, at elever og skolens personale skal føle sig respekteret   for både det man er, og det man kan. Alle skal handle med ansvarlighed overfor andre både fagligt og socialt. Vi ser fordele i mangfoldigheden og i at løfte i fælles flok.   
 
Sundhed:

For eleverne betyder sundhed, at de oplever fysisk og psykisk trivsel. De oplever mulighed for bevægelse i læringsprocesser, i frikvarterer og fritidsinstitution. De oplever samtidig bevægelsesglæde og betydningen af bevægelse i forhold til godt humør og lettere indlæring. Eleverne lærer om sundhedsfremme og oplever mulighed for at få et sundt kosttilbud på skolen.    

For forældrene betyder sundhed, at de oplever at deres barn trives fysisk og psykisk. De oplever sig betydningsfulde i forhold til at fremme barnets sundhed og oplever skolen som støttende.    

For personalet betyder sundhed, at man via fysisk og psykisk velvære skaber grobund for øget lyst og evne til at lære samt større livsglæde. 

 

Dokumenter

SUNDHED 2020-2021 pjece_0.pdf

Shape Created with Sketch.